יום שני, 17 בינואר 2011

הארוחה הראשונה


אז נכון שמלא זמן לא העלתי עדכונים כבר. אבל היום זה הולך להשתלם לכם! בימים האחרונים עבדתי על ארוחה למישהו מיוחד והתוצאות היו מדהימות. בעוד מספר שורות, בלי חפירות מיותרות, נתחיל את המסע לעבר הטעמים, הריחות והמנות הנפלאות.

במסע נתקל בכדורי פלאפל, אבל אלו אינם כדורי פלאפל רגילים! הפלאפל הזה עשוי מפטריות (וגבינות ועוד טובים אחרים), נמשיך ללכת ונראה  ערימת דחלילים. אם נתקרב לאט לאט נריח ריח של טריאקי מתקתק ואז יתגלו בפנינו שיפודי סינטה צלויים על הגריל. שאכלנו את הדחלילים נגלה שהם שמרו על החיטה, אז חיש מהר נהפוך אותה ללחמניות טריות.
נראה טוב לא?
בהמשך המסע נגיע למקום שבו מגדלים בטטות, כיאה למקום שכזה נמצא שם ניוקי בטטה. אבל הניוקי לא בא לבד, הוא הביא חתיכה מחברתו הפרה. אחרי שהלכנו יום שלם הרגליים כואבות, הבטן נפוחה, הגיע הזמן לשבת ולהרגע.

נרגעתם? דפיקה בדלת. מי זה יכול להיות עכשיו? רק לישון אתם רוצים. אז לא לא לא, זה הקינוח דופק והוא עצבני! כולו שרוף למעלה ומחכה שתאכלו אותו. מרוב עצבים ירד לו הצבע והוא החוויר, מזל שיש לו כובע. מנחשים מי זה? כן זהו הקרם ברולה.

אתם כבר שבעים? חבל. רק עכשיו התחלנו. קומו, שימו סינר ולעבודה!

מתאבנים
פלפלים קלויים בחומץ


מצרכים
מספר פלפלים גדולים (לפי הכמות הרצויה, מתוק או חריף זה לא משנה)
חומץ 5%
מיץ לימון
מלח
פלפל
בעקרון, זה מה שאתם צריכים
אופן ההכנה
הכנת המתאבן הזה הנה פשוטה מאוד. דבר ראשון קולים את הפלפלים בתנור חם מאוד עד שהם משחימים מעט מכל הכיוונים. לאחר מכן מעבירים בזהירות לסיר גדול וסוגרים את המכסה, נותנים להם "להזיע" קצת.

אחרי שהם "הזיעו" נקח אחד אחד ופשוט נוריד את הקליפה עם האצבעות בקלות. לאחר שכל הפלפלים ערומים ומבוישים, נחתוך אותם לרצועות בגודל שווה, נכניס לקופסה. בתוך הקופסה נשים חומץ (על כל 3 פלפלים גדולים בערך חצי כוס), מעט שמן זית (לפי הטעם), מעט מיץ לימון, מלח ופלפל. כמובן שלאחר התיבול והערבוב נטעם ונוסיף עוד לפי הטעם.
עכשיו הם ערומים
ובסוף..
לחמניות מתוקות


מצרכים
520 גר קמח לא תופח!
100 גר' סוכר
240 מ"ל חלב פושר
מעט מלח (כפית)
20 גר' שמרים טריים
3 ביצים
70 גר' חמאה רכה מאוד
המצרכים
אופן ההכנה
בחלב הפושר נערבב את החמאה הרכה, סוכר ושמרים טריים. מוסיפים לקערה את הביצים, מלח וקמח ולשים טוב טוב עד שמקבלים תערובת מגובשת ומעט דביקה.
עכשיו החלב מתוק
גם החמאה רצתה להצטרף לחגיגה (גם השמרים מאחור)
ומה עם הביצה?
ואיך אפשר בלי הקמח
מוציאים את הבצק מהקערה ומניחים על משטח עבודה, מעבדים את הבצק עוד מספר דקות. שמים אותו בקערה משומנת מעט ומכסים בניילון או במגבת. מניחים בצד לתפיחה של שעתיים לפחות.
מעובד
ובניילון למקרר
אחרי שעתיים ניתן להתחיל להכין את הלחמניות, אבל עדיף לתת לבצק תפיחה של לילה במקרר (כמו שאני עשיתי). אם מתפיחים במקרר, לפני שמתחילים לעבוד עליו שוב צריך להוציא אותו מהמקרר ולהביא אותו לטמפרטורת החדר.

עכשיו אפשר להתחיל לשחק בבצק. נעשה כדורים קטנים (בערך בגודל של כדור פינגפונג), מכל כדור נעשה חבל דק יחסית בקוטר של ס"מ. מכל פינה של החבל נגלגל אותו כלפי פנים לכיוון ההפוך (כמו האות S). נניח על מגש אפיה במרחק של כמה ס"מ אחד מהשני.
לפני האפיה והתפיחה
מרוח בביצה
לאחר שכל הצורות מוכנות (לא חובה את הצורה שאני אמרתי אפשר כל דבר), נתן לבצק לתפוח עוד חצי שעה ואז נצפה אותו בביצה ושומשום (או פרג או גרעינים) ונכניס לתנור לעשר דקות בחום של 200 מעלות, לאחר מכן נוריד את החום ל180 מעלות ונתן לזה עוד רבע שעה בערך, עד שזה משחים.

כמה שהן יפות
מנות ראשונות
פלאפל פטריות

מצרכים
1/2 קילו פטריות מכל סוג (אפשר תערובת)
חופן נענע קצוצה
חופן בזיליקום קצוץ
חופן כוסברה קצוצה
חופן פטרוזיליה קצוצה
50 גר' אמנטל (או טל העמק) מגוררת
70 גר' גבינה צהובה מגוררת
30 גר' גבינה קשה מגוררת (אני השתמשתי ב..)
3 שיני שום כתושות
מלח
פלפל
פירורי לחם
ביצה
קמח

אופן ההכנה
גם זה מתכון מאוד פשוט. לפני שתעשו את השלב הראשון אני חייב להזהיר אתכם שהקולות שהפטריות מוציאות זה כאילו אתם מתעללים במישהו, אז לתשומת לבכם.

בשלב הראשון תקחו את כל הפטריות שקניתם (או קטפתם, תלוי היכן אתם גרים) ותכניסו לסיר או מחבת גדול בלי כלום, רק הברזל והפטריות. תצלו את הפטריות עד שהן מתחילות להזיע ממש, סגרו את האש ותנו להן לנוח עוד דקה.
לפני
אחרי
לאחר מכן, העבירו אותן למיקסר או כל אופצית טחינה אחרת, שימו את השום ביחד איתן ותקצצו הכל דק דק לתערובת חלקה. לאחר מכן הוסיפו מלח, פלפל, את כל העשבים והגבינות. אני הוספתי לתערובת גם משהו כמו חצי כוס פירורי לחם, פירורי הלחם סופגים את הרוב המיצים בתערובת ואז יותר נוח לעבוד איתה, מומלץ.
זה יהיה בתוך התערובת
הגבינות על התערובת - לערבב!
לאחר שהתערובת מוכנה וטעימה לנו, נקח ממנה כדורים בגודל של כדור קטן, נצפה בביצה טרופה, נעביר קוד בפירורי הלח ואז לקמח. מתחנת הקמח הכדור קופץ הישר לשמן הרותח עד להזהבה מכל הכיוונים. בזכות פירורי הלח שהוספנו בתוך התערובת הוא גם ישמור על הצורה שלו.

אני הגשתי את הכדורים המוכנים על מצע של עלי בייבי ולמעלה רוטב פשוט של מיונז, שמן זית וגבינת שמנת (פשוט לערבב טוב טוב).
יאממ
שיפודי סינטה צלויים ברוטב טריאקי

מצרכים
300 גר' סינטה טרייה
פלפל מתוק חתוך לקוביות
שיפודים קטנים
סויה
דבש/סילאן תמרים
סוכר
המצרכים
אופן ההכנה
מדובר במנה פשוטה קלה להכנה וטעימה!
לוקחים את הבשר וחותכים אותו לקוביות שוות בגודלן. לאחר מכן משפדים את הבשר על שיפודים קטנים ובין כל חתיכת בשר שמים חתיכת שומן (אם יש מהבשר) וקובית פלפל.
ממש לפני צליה
מתבלים את השיפודים במלח גס, פלפל טחון טרי וכל תבין אחר שבא לכם. הצלייה עצמה היא מאוד פשוטה. אני צליתי על מחבת ברזל פסים מכל צד עד שהבשר השחים (להזהר לא לייבש אותו! אין בו הרבה שומן).

את רוטב הטריאקי מאוד קל להכין, בכדי לקבל בערך כוס של טריאקי צריך כוס וחצי סויה, 5 כפות סילאן או דבש ו3 כפות סוכר. את הכל להביא לרתיחה על אש קטנה (להזהר ממה שקורה שהתערובת רותחת, היא עולה ומלכלכת את הגז! צריך לערבב כל הזמן). ממשיכים לבשל עד שהתערובת מצטמצמת (אפשר לבדוק ע"י הוצאת מעט על כף ולתת לתערובת לנזול, אם היא מתקשה מעט זה מוכן.

מנה עקרית
סטייק אנטריקוט עם ניוקי בטטה ברוטב עגבניות

מצרכים
נתח אנטריקוט טרי/מיושן בגודל של 250-300 גר'
4 בטטות גדולות (כ1 ק"ג)
קמח פסטה (כ300 גר')
מלח
פלפל

רוב העבודה במנה הזו מושקעת בהכנת הניוקי. לכן, את הניוקי עדיף להכין יום או אפילו יומיים לפני הכנת המנה עצמה. הניוקי נשמר במקפיא מעולה.

הכנת הניוקי
לצורך הכנת הניוקי אנו צריכים בטטות מאוד מאוד רכות. לכן נבשל אותן עם הקליפה במים חמים עד שהן מאוד רכות, או לחלופין לאפות בתנור (כך יהיו פחות נוזלים וזה ממש טוב לנו).
בסיר
לוהט
אנו צריכים לעשות פירה מהבטטות, אז תביאו אותן לרמה כזו של רכות. לאחר שבישלנו/אפינו את הבטטות נמעך אותן לפירה חלק ללא גושים (אם יש גושים העבירו את התערובת סיבוב קטן בבלנדר).

חשוב מאוד לשמור על תערובת חמה. לתערובת צריך להוסיף קמח. אם השתמשנו ב4 בבטטות גדולות שזה בערך 1 ק"ג אז נשתמש ב250-300 גר' של קמח בלבד. נערבב את התערובת ביחד ונוסיף מלח ופלפל.
אחרי ערבוב
הפירה והקמח פסטה
שהבצק מוכן נקח ממנו כדורים, נעשה מהם גלילים ארוכים ונחתוך את הניוקי לגודל הרצוי. ישר לאחר מכן ניתן להכניס למים רותחים ולבשל עד שהם צפים, או להקפיא ולהשתמש במועד מאוחר יותר.
גליל הניוקי לפני החיתוך
מוכנים להקפאה!

צליית הבשר
חשוב מאוד שאם הבשר יצא מהקפאה הוא יהיה מופשר לחלוטין. לפני הצלייה אני מתבל את הבשר במלח ים ופלפל גרוס גס בלבד. המחבת ברזל צריכה להיות לוהטת ורק אז לשים עליה את הבשר. מהרגע שהנחתם את הבשר במחבת אל תזיזו אותו עד שהוא זז לבד, רק אז אחרי שנוצרה שכבת החלבונים שנותנת טעים מדהים לבשר, תהפכו אותו לצידו השני (זה בערך 2-3 דקות). את אופן הצלייה אתם קובעים, אני אוהב לצלות משתי הצדדים ולהוריד מהאש (שזה יוצא בערך M).

חשוב מאוד לפני ההגשה לתת לבשר לנוח מעט ולא לחתוך אותו ישר. אם הוא לא יכול אז כל הנוזלים שבו ישפכו ישר וזה לא הכי אסטטי. בהגשה שמתי בצלחת מעט ניוקי ברוטב עגבניות (אפשר בכל רוטב אחר, תלוי בהרכב המנה ומה אתם מגישים) וליד זה את הסטייק העסיסי.

הגענו לארץ המתוקה, ארץ הקינוחים!

קינוח
קרם ברולה
בעיני אין קינוח יותר פשוט ומושלם מהקינוח הזה. הוא משתלב מעולה בסיומה של כל ארוחה ומעטים האנשים שנתקלתי שלא אוהבים אותו.

מצרכים
2 גביעי שמנת מתוקה 38%
1 מקל וניל
50 גר' סוכר
4 כלי חרס (כמו של סופלה או רחבים עם שוליים קטנים)
5 חלמונים
כל מה שצריך
אופן ההכנה
נקח את מקל הוניל ונחצה אותו לאורכו. עם הלהב של הסכין ננסה להוציא כמה שיותר זרעים מהתרמיל ונזרוק הכל ביחד לתוך סיר עם שמנת (כולל התרמיל!). נוסיף את הסוכר לסיר ונדליק על אש קטנה. חשוב מאוד להביא את התערובת לרמה של מעט לפני רתיחה ובבישול מאוד איטי, בכדי שטעם הוניל יורגש.
לאט לאט
את החלמונים נערבב מעט בקערה אחרת, מי שרוצה יכול להוסיף מעט תמצית וניל לשם (אם אין לכם מקל וניל). נוריד את התערובת הכמעט רותחת (לא להגיע לרתיחה!) מהאש. נתחיל בתהליך ערבוב קל של החלמונים ונוסיף מעט מהשמנת החמה לתוכם, תוך כדי ערבוב! לאחר מספר פעמים כאלה, החלמונים התחממו מעט (השוואת טמפרטורות) ואז נעשה תהליך הפוך.
קודם לחלמונים
ואחר כך לשמנת
נקח את תערובת השמנת ונתחיל לערבב אותו, תוך כדי ערבוב נשפוך לאט לאט את החלמונים החמים (אבל לא בפעם אחת! חשוב שכל פעם שנוסיף החלמונים יעלמו בתערובת). לאחר שכל החלמונים בתערובת, נשפוך אותה לכלים.

את הכלים נשים בתנור מחומם ל200 מעלות (לא טורבו) בתוך כדי שימלא עד חצי ס"מ מגובה הכלים שלנו במים. מכניסים את הכל לתנור לבין 15-20 דקות (הברולה ישחים מעט בחלק העליון). את הכלים החמים נעביר בזהירות למקרר עם ניילון נצמד מעליהם (שלא יספגו טעמים) לכמה שעות טובות.

אני מעדיף אפילו לתת לקרם לנוח לילה במקרר. לפני ההגשה נוציא כלי אחד, נפזר מעט סוכר חום ונשרוף אותו בעזרת מבער ידני או באמצעות החלק העליון של התנור (יש אפשרות להפעיל רק אותו).


פשוט תענוג!

היה טעים

3 תגובות:

  1. כישרון מהלך!!!!

    השבמחק
  2. חגיגה של טעמים. איזה כיף לזה שזכה לאכול מהארוחה המושקעת...
    שיהיה לנו בהצלחה ובהנאה בתחרות של סוגת.
    טעימונת-ענת

    השבמחק